Monthly Archives: Lipiec 2015

Insulinooporność- jak tkanki stają się obojętne

 

Krew nie może być za słodka. Poziom glukozy we krwi musi być utrzymywany w ścisłych granicach. Groźny jest zarówno za niski, jak i zbyt wysoki. Jeśli krew ma za dużo w sobie glukozy, uszkadza całe ciało . A jak będzie ekstremalnie wysoki, można z tego powodu nawet zapaść w śpiączkę.  Za niski też jest niebezpieczny, szczególnie dla komórek nerwowych.  Nawet może je zabić. U osób zdrowych poziom glukozy w granicach normy jest utrzymywany dzięki insulinie, hormonowi, który produkuje trzustka.

Nasze ciało składa się z komórek, by mogły żyć, potrzebują  energii . Cukier (glukoza) to ich paliwo. A insulina,  wydzielana przez trzustkę,  jest hormonem otwierającym „bak paliwowy”, umożliwiającym  „zatankowanie”.

Cukier postarza! (cz.2 gorzkiej prawdy o cukrze)

W latach osiemdziesiątych  dwudziestego  wieku zaczęło się mówić, że objawy starzenia się naszego ustroju  zależą w pewnym stopniu od gromadzenia się  (omawianych  w części pierwszej )AGE,  zaś w przypadku chorych na cukrzycę-  kumulacja AGE jest odpowiedzialna za rozwój powikłań  sprawiających,  że cukrzyca jest taką groźną chorobą. Jest ona zresztą uznawana za  „eksperymentalny proces starzenia”,

Gorzka prawda o cukrze (cz1).

Dlaczego nie chcemy mieć go zbyt wiele we krwi?

Zacznijmy od pytania  związanego z miłymi rzeczami.  Co łączy karmel, zapach  prażonej kukurydzy, brązową skórkę na chlebie, aromat pieczonego mięsa i jego rumianą skórkę?

Otóż,  powstają one dzięki pewnym reakcjom chemicznym,

Czy kawa szkodzi wątrobie ? Nie… raczej ją chroni…

rkawa2

Wiele osób tak sądzi … że sięgając po kolejną filiżankę, to sobie mocno szkodzą. Ale czy słusznie? Przeanalizowałam wiele badań ( jedni oglądają seriale, inni szydełkują, moje hobby to śledzenie tego, co się dzieje w świecie naukowym … tym związanym z medycyną prewencyjną. Cóż , każdy ma jakieś dziwactwa 🙂 Ale, uwierzcie mi,  jest to o wiele  lepsze niż dobra powieść sensacyjna 😉 .

Wracając do kawy. O tym nikt nie wspominał  10-20 lat wcześniej. Jesli ktoś bazuje na informacjach sprzed 10-20-30 lat ( kiedy np. studiował), to , zdecycowanie, nie zgodzi się z tym , co poniżej piszę . Ale dane trzeba aktualizować.

W świetle dowodów, którymi DZISIAJ  ( nie kiedyś) dysponujemy- aktywne związki (polifenole, diterpeny, kofeina) działają ochronnie w stosunku do wątroby…czy ktoś jest zdziwiony?

Słodzić, nie słodzić. Oto jest pytanie…

Generalnie, efekty zdrowotne kawy nie zależą od obecności w niej mleka, ani cukru. Jednak,  jest kilka „ale”.

Po pierwsze.   Niestety, musimy zauważyć ( z pewnym smutkiem, bo to jest pyszne), kawa czasami bywa prawdziwą bombą kaloryczną. Jeśli konsumujemy ją  na przykład z dodatkiem smakowego syropu, lodów i bitej śmietany. I nie wiadomo kiedy pochłonęliśmy 500-600 kilokalorii, które nam, kobietom najczęściej gromadzą się nie w tym miejscu, gdzie byśmy chciały. Znamy to powiedzenie „Chwila przyjemności , na zawsze przy kości”. Na taką kawę  trzeba uważać.

Po drugie. Częste pytanie czy słodzenie kawy , herbaty jest niezdrowe? 

CZY KAWA ROZPUSZCZALNA TO „SAMA CHEMIA”?

A jak jest z kawą rozpuszczalną? Czy to chemiczny wytwór szkodzący naszemu zdrowiu?

Zacznijmy od tego, że kawa rozpuszczalna  również zawiera polifenole i kofeinę, które to składniki warunkują dobroczynne działanie tego napoju.

Ważne jest, że może być produkowana dwoma sposobami-

1) Pierwszy ,

czekolada i kakao – przyjemny sposób, aby zadbać o zdrowie

Wygląda na to, że ich jedzenie to przyjemny sposób, aby zadbać o zdrowie. Wprawdzie są kaloryczne, czyli nie działa tutaj zasada „im więcej, tym lepiej”, przynajmniej dla większości z nas, którzy woleliby nie powiększać swego rozmiaru ubrań. Niemniej, warto po nie sięgać. Systematycznie! Dla dobra naszych naczyń, serca, mózgu.

Myślę, że kwestia czekolady, jak i kawy, to też ważna sprawa dla naszego zdrowia  mimo,  że

Orzechy sprzymierzeńcem szczupłej sylwetki

Orzechy są tłustym, a przez to i wysokokalorycznym pokarmem, co powoduje, że wiele osób dbających o linię stara się ich unikać. Ze szkodą dla siebie.

Faktycznie, teoretycznie,

Pamiętajmy o orzechach

Orzechy należą do najzdrowszych produktów spożywczych. Warto wyrobić sobie nawyk sięgania po  nie systematycznie  każdego dnia.

Garść orzechów może uratować życie, ogłosili duńscy naukowcy w czerwcu 2015 roku. Systematyczne ich podjadanie  może zmniejszyć ryzyko wcześniejszej śmierci . Zabrzmiało sensacyjnie , ale wygląda na to, że

FDA 9 lipca wzmacnia ostrzeżenie dotyczące leków z grupy NLPZ

Amerykańska  Agencja Żywności i Leków – US Food and Drug Administration (FDA)  9 lipca 2015 roku wzmocniła  ostrzeżenie, o tym że niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ) mogą zwiększać ryzyko zawału serca lub udaru mózgu.

Po dokonaniu kompleksowej analizy  nowych informacji o bezpieczeństwie, FDA zażądała umieszczenia specjalnych ostrzeżeń