Mity kontra fakty

Czyli medycyna prewencyjna w świetle najnowszych badań

lek. Katarzyna Świątkowska

Jak nakarmić dobrą mikrobiotę

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Istnieje coraz więcej dowodów, że równowaga między zdrowymi i niezdrowymi bakteriami w naszym jelicie nie tylko chroni przed problemami jelitowymi, ale też  przed nadciśnieniem, zaburzeniami nastroju- lękiem, depresją. Ostatnio wyśledzono, które pokarmy mogą wywierać działanie przeciwzapalne.  Badanie zaprezentowano podczas Tygodnia United European Gastroenterology (UEG) , który odbywał się 19-23.X.2019r. w Barcelonie w Hiszpanii (2).

  1. Dieta roślinna była związana ze zwiększoną liczebnością bakterii wytwarzających dobroczynne krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe (SCFA).
  2. Wysokie spożycie czerwonego mięsa, fast foodów i rafinowanych cukrów było powiązane z niższym poziomem pożytecznych bakterii i wyższymi poziomami markerów zapalnych.
  3. zwiększało biosyntezę witamin i aminokwasów (biotyna, tiamina, L-ornityna) i degradację alkoholi cukrowych, związane było  ze wzrostem Bifidobacteria i spadkiem Blautia i Streptococci. Białko zwierzęce działało przeciwnie
  4. Niskotłuszczowy fermentowany nabiał promował  wzrost Lactococcus lactis , Lactobacilli i Bifidobacterium bifidum , a także wzmacniał syntezę peptydoglikanu przez bakterie kwasu mlekowego
  5. Dieta śródziemnomorska- czyli białko roślinne, warzywa, owoce, zboża, orzechy, wino i ryby była związana ze zwiększoną liczebnością Roseburia hominis , Faecalibacterium prausnitzii i Bifidobacteria
  6. Czerwone wino skorelowane było ze zwiększoną ilością Bifidobacterium i  spadkiem skupisk potencjalnie szkodliwych gatunków: Bacteroides fragilis, Escherichia coli , Coprobacillusi Clostridium bolteae.

We wnioskach naukowcy stwierdzili: „Pewne pokarmy są związane ze wzrostem bakterii jelitowych zdolnych do biosyntezy niezbędnych składników odżywczych i fermentacji węglowodanów do SCFA, co oznacza, że ​​niektóre pokarmy mogą zapewniać ochronę błony śluzowej jelit przez indukowanie bakterii o właściwościach przeciwzapalnych”. Odkrycia sugerują, że dieta może działąć LECZNICZO PRZECIWZAPALNIE w stanach takich jak choroba Crohna, wrzodziejące zapalenie jelita grubego i zespół jelita drażliwego.

  1. Li J, Zhao F, Wang Y, et al. Gut microbiota dysbiosis contributes to the development of hypertension. Microbiome. 2017;5(1):14. Published 2017 Feb 1. doi:10.1186/s40168-016-0222-x
  2. TOWARDS ANTI-INFLAMMATORY DIETARY RECOMMENDATIONS BASED ON THE RELATION BETWEEN FOOD AND THE GUT MICROBIOME COMPOSITION IN 1423 INDIVIDUALS

Bolte L. Vich Vila A, Imhann F., Collij V., Peters V., Fu J., Tigchelaar E.

Katarzyna

Katarzyna

Zostaw komentarz

Flip Box Heading

Katarzyna Świątkowska

lekarz medycyny

Jestem absolwentką Akademii Medycznej w Gdańsku, mieszkam i prowadzę praktykę lekarską w pięknym mieście na Pomorzu Zachodnim.
Od lat staram się przekonywać swoich pacjentów i czytelników mojej strony, że dbałość o zdrowie nie polega na gonitwie za modnymi suplementami i magicznej wierze, że lekarz załatwi za nas wszystko.
Zależy mi niezwykle, by najnowsze doniesienia naukowe dotarły do jak najszerszego kręgu odbiorców. Przyznaję, że traktuję to jako moją misję życiową.