Kombinacja NLPZ i antydepresantów może być bardzo groźna-ogłoszono 14 lipca w „British Medical Journal”

nlpz

Kombinacja leków przeciwdepresyjnych i niesterydowych leków przeciwzapalnych (NLPZ) jest związana z mocno  zwiększonym ryzykiem wystąpienia krwotoku śródczaszkowego, niezależnie od typu NLPZ  czy antydepresanta,  Ogłoszono 14 lipca online w  „British Medical Journal”. Stwierdzono: „Monitorowanie ryzyka krwawienia jest szczególnie istotne w początkowej 30-dniowej fazie  łącznego stosowania obu leków”. Wcześniej  wiadomo było powszechnie, że leki przeciwdepresyjne i leki z grupy NLPZ, każde z osobna,  wiążą  ze zwiększonym ryzykiem krwawienia z przewodu pokarmowego, ale  nie mówiło się o podwyższonym ryzyku krwotoku wewnątrzczaszkowego.

W  retrospektywnym badaniu przeanalizowano dane z 4.145.226 leczonych  lekami przeciwdepresyjnymi razem lub  bez NLPZ. Badacze stwierdzili  większe   ryzyko krwawienia śródczaszkowego w czasie 30- pierwszych dni wśród pacjentów leczonych kombinacją leków przeciwdepresyjnych i NLPZ w porównaniu do tych otrzymujących same  leki przeciwdepresyjne.

Nie było znaczących różnic między klasami leków przeciwdepresyjnych ( inhibitorów wychwytu zwrotnego norepinefryny (SNRI), selektywnych inhibitorów wychwytu zwrotnego serotoniny (SSRI), lub trójpierścieniowych leków przeciwdepresyjnych).

Płeć męska  była najsilniejszym czynnikiem ryzyka krwawienia śródczaszkowego związanego z  łącznym stosowaniem  tych leków. Zwiększała je o 260 %. W przypadku kobiet obserwowano wzrost na poziomie 20%. W artykule redakcyjnym, doktor Stewart W. Mercer z Uniwersytetu w Glasgow, w Wielkiej Brytanii, i jego koledzy z Uniwersytetu w Cambridge, zauważyli, że wyniki są szczególnie niepokojące ze względu na dużą liczbę pacjentów, którzy powszechnie korzystają z obu typów leków – wielu dorosłych z ciężką depresją cierpi też na przewlekły ból.

FacebookGoogle+TwitterWykop

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.