Mity kontra fakty

Czyli medycyna prewencyjna w świetle najnowszych badań

lek. Katarzyna Świątkowska

Pyszności pełne niechcianych (najczęściej) kalorii warto popijać herbatą!!!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin


Pączki, torty i inne pyszności, warto popijać herbatą!!!
.

W ostatnich latach wiele badań wykazało, że ten napój pomaga nie tyć po szaleństwach kulinarnych.
.

Mało tego, herbata – i czarna i zielona, i oolong, nie tylko służą sercu, mózgowi, ale też pomagają pożegnać oponkę na brzuchu, którą sobie niechcący wyhodowaliśmy.

.

I wcale nie chodzi o sytuację, kiedy filiżankę tego naparu wypijemy „zamiast” kolejnego pączka, batonika czy ciasteczek. (Choć, nie można zaprzeczyć, że taka zamiana to też baaardzo skuteczna strategia odchudzająca) 😉

.

I dobra wiadomość jest taka, że nie musi to być herbata zielona (jakoś nie bardzo pasuje mi połączenie zielonej herbaty z pączkami … choć wiadomo, „de gustibus non est disputandum”, czyli o gustach się nie dyskutuje 🙂 ).

.

A wszystko dzięki herbacianym polifenolom

.

Mają niesamowitą zdolność hamowania enzymów w naszych jelitach, tych co trawią tłuszcze i cukry, po to by umożliwić im wniknięcie do krwi. W obecności herbaty – tłuszcze i cukry nie wchłaniają się tak całkowicie.

.

Efekt jest taki, że mamy przyjemność z jedzenia (np. pączków) ale nie wszystkie kalorie z nich przedostaną się do naszej krwi i potem do ciała, bowiem herbata wypita z posiłkiem blokuje (w pewnym stopniu) ich rozkładanie „na czynniki pierwsze”.
.

To nie koniec dobrych wiadomości.
.

Niestrawione, dzięki herbacianym polifenolom, węglowodany- nie dość, że nie są wchłaniane= nie są źródłem kalorii= nie odkładają się tam gdzie nie chcemy, to stają się pokarmem dla korzystnej mikroflory jelitowej.
.
Te cenne mikroby „odwdzięczają” się nam za to, że nakarmiliśmy je pozostałością po węglowodanach (np. w pączkach) produkcją tzw. krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych. A one wnikają do krwi i (m.in.) zmieniają losy tłuszczu w naszym ciele. Pomagają pożegnać się z jego nadmiarem.
.
Fajnie, nie?
.
Niektóre doniesienia sugerują, że skuteczniejsza w tym wszystkim jest herbata, której liście zostały poddane fermentacji, czyli czarna i oolong, niż niefermentowana zielona herbata, choć i ona może nieco wspomagać odchudzanie, ale już za pomocą innych mechanizmów.
.
Wyjaśnijmy jednak.

.
Nie sugeruję, żeby stale zajadać ociekające tłuszczem słodkie przysmaki licząc na herbatę.

.

Jednak, tłusty czwartek jest tylko raz w roku. A herbata zmniejsza skutki “pączkowego szaleństwa”, któremu większość z nas (słusznie) ulegnie.
.

(W przyszłym tygodniu o mitach związanych z laktozą).

.
Źródła, na podstawie których powstał ten artykuł:
Yang X., Kong F. Effects of tea polyphenols and different teas on pancreatic α-amylase activity in vitro. LWT-Food Sci. Technol. 2016;66:232–238.
Rothenberg DO, Zhou C, Zhang L. A Review on the Weight-Loss Effects of Oxidized Tea Polyphenols. Molecules. 2018;23(5):1176. Published 2018 May 14.
Yang C.S., Zhang J., Zhang L., Huang J., Wang Y. Mechanisms of body weight reduction and metabolic syndrome alleviation by tea. Mol. Nutr. Food Res. 2015;60:160–174.
Ide K, Takeuchi M, Seki T, Kawakami K. Effect of Regular Exercise and Functional Beverages on Changes in Body Weight and Waist Circumference in Healthy Japanese Subjects. Medicina (Kaunas). 2018;54(4):64. Published 2018 Sep 4.
Han L.K., Takaku T., Li J., Kimura Y., Okuda H. Anti-obesity action of oolong tea. Int. J. Obes. 1999;23:98–105
Nakai M., Fukui Y., Asami S., Toyoda-Ono Y., Iwashita T., Shibata H., Mitsunaga T., Hashimoto F., Kiso Y. Inhibitory effects of oolong tea polyphenols on pancreatic lipase in vitro. J. Agric. Food Chem. 2005;53:4593–4598.
Auvichayapat P, Prapochanung M, Tunkamnerdthai O, Sripanidkulchai BO, Auvichayapat N, Thinkhamrop B, et al. Effectiveness of green tea on weight reduction in obese Thais: A randomized, controlled trial. Physiology & behavior. 2008;93:486–491.
Basu A, Du M, Sanchez K, Leyva MJ, Betts NM, Blevins S, et al. Green tea minimally affects biomarkers of inflammation in obese subjects with metabolic syndrome. Nutrition. 2011;27:206–213.
Basu A, Sanchez K, Leyva MJ, Wu M, Betts NM, Aston CE, et al. Green tea supplementation affects body weight, lipids, and lipid peroxidation in obese subjects with metabolic syndrome. Journal of the American College of Nutrition. 2010;29:31–40.
Bogdanski P, Suliburska J, Szulinska M, Stepien M, Pupek-Musialik D, Jablecka A. Green tea extract reduces blood pressure, inflammatory biomarkers, and oxidative stress and improves parameters associated with insulin resistance in obese, hypertensive patients. Nutrition research. 2012;32:421–427.
Boschmann M, Thielecke F. The effects of epigallocatechin-3-gallate on thermogenesis and fat oxidation in obese men: a pilot study. Journal of the American College of Nutrition. 2007;26:389S–95S.
Hursel R., Viechtbauer W., Westerterp-Plantenga M. Effects of green tea on weight loss and weight maintenance. A meta-analysis. Appetite. 2009;52:838.
Phung O.J., Baker W.L., Matthews L.J., Lanosa M., Thorne A., Coleman C.I. Effect of green tea catechins with or without caffeine on anthropometric measures: A systematic review and meta-analysis. Am. J. Clin. Nutr. 2009;91:73–81.
Hursel R., Viechtbauer W., Dulloo A.G., Tremblay A., Tappy L., Rumpler W., Westerterp-Plantenga M.S. The effects of catechin rich teas and caffeine on energy expenditure and fat oxidation: A meta-analysis. Obes. Rev. 2011;12:573–581
Nyambe-Silavwe H., Williamson G. Polyphenol and fibre-rich dried fruits with green tea attenuate starch-derived postprandial blood glucose and insulin: A randomised, controlled, single-blind, cross-over intervention. Br. J. Nutr. 2016;116:443–450.
Striegel L., Kang B., Pilkenton S.J., Rychlik M., Apostolidis E. Effect of black tea and black tea pomace polyphenols on α-Glucosidase and α-Amylase Inhibition, relevant to type 2 diabetes prevention. Front. Nutr. 2015;2:3.
Zhong Y., Nyman M., Fåk F. Modulation of gut microbiota in rats fed high-fat diets by processing whole-grain barley to barley malt. Mol. Nutr. Food Res. 2015;59:2066–2076.
Besten G.D., Bleeker A., Gerding A., Eunen K.V., Havinga R., Dijk T.H., Bakker B.M. Short-chain fatty acids protect against high-fat diet–Induced obesity via a PPAR γ-dependent switch from lipogenesis to fat oxidation. Diabetes. 2015;64:2398–2408.
Sun H., Chen Y., Cheng M., Zhang X., Zheng X., Zhang Z. The modulatory effect of polyphenols from green tea, oolong tea and black tea on human intestinal microbiota in vitro. J. Food Sci. Technol. 2017;55:399–407.
Kwon Y., Apostolidis E., Shetty K. Inhibitory potential of wine and tea against α-amylase and α-glucosidase for management of hyperglycemia linked to type 2 aiabetes. J. Food Biochem. 2008;32:15–31.
Miao M., Jiang H., Jiang B., Li Y., Cui S.W., Jin Z. Structure elucidation of catechins for modulation of starch digestion. J. Funct. Foods. 2013;5:2024–2029.
Liu S., Yu Z., Zhu H., Zhang W., Chen Y. In vitro α-glucosidase inhibitory activity of isolated fractions from water extract of Qingzhuan dark tea. BMC Complement. Altern. Med. 2016;16:378 doi: 10.1186/s12906-016-1361-0.
Satoh T., Igarashi M., Yamada S., Takahashi N., Watanabe K. Inhibitory effect of black tea and its combination with acarbose on small intestinal α-glucosidase activity. J. Ethnopharmacol. 2015;161:147–155.

Katarzyna

Katarzyna

Zostaw komentarz

Flip Box Heading

Katarzyna Świątkowska

lekarz medycyny

Jestem absolwentką Akademii Medycznej w Gdańsku, mieszkam i prowadzę praktykę lekarską w pięknym mieście na Pomorzu Zachodnim.
Od lat staram się przekonywać swoich pacjentów i czytelników mojej strony, że dbałość o zdrowie nie polega na gonitwie za modnymi suplementami i magicznej wierze, że lekarz załatwi za nas wszystko.
Zależy mi niezwykle, by najnowsze doniesienia naukowe dotarły do jak najszerszego kręgu odbiorców. Przyznaję, że traktuję to jako moją misję życiową.